וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל שינתה מדיניות, חמאס פנה לסחטנות רגשית: מאחורי הקלטת "השבוי הישראלי"

עודכן לאחרונה: 7.6.2021 / 9:32

גורמים בכירים במערכת הביטחון טוענים כי חשיפת תמונותיו של גלעד שליט מימיו בשבי לצד הקלטה לכאורה של שבוי ישראלי, מעידה על סימני מצוקה אליה נקלע הארגון, בשל הצורך בשיקום הרצועה שנכרך בהתקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים. גורמים: הקלטת השבוי מפוברקת

גורמים בכירים במערכת הביטחון טוענים כי התיעודים ששודרו אמש (ראשון) בערוץ אל ג'זירה בהם נחשפו תמונותיו של גלעד שליט מימיו בשבי לצד הקלטה לכאורה של שבוי ישראלי, מעידים על סימני מצוקה אליה נקלע הארגון, בשל הצורך בשיקום הרצועה שנכרך בהתקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים.

לדבריהם, חמאס שדר לחץ, ומבין שכדי להתקדם באופן דרמטי בתהליך ההסדרה ובשיקום רצועת עזה הוא חייב להתקדם בנושא השבויים והנעדרים לפי התנאים של ישראל ולכן הוא מנסה להפעיל מניפולציות רגשיות על החברה הישראלית ובנוסף לכך מנסה להכשיר תהליך גם בקרב האסירים הביטחוניים הפלסטינים שכלואים בישראל ובקרב הרחוב הפלסטיני.

גלעד שליט מתאמן במהלך תקופת השבי, 6 ביוני, 2021. צילום מסך, צילום מסך
גלעד שליט בתכנית באל ג'זירה/צילום מסך, צילום מסך

כחלק מהשידור באל ג'זירה צולם ריאיון מוקלט עם מרוואן עיסא, סגנו של מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, ואחד ממקורביו של מנהיג הארגון ברצועה יחיא סינואר. עיסא היה יעד לסיכול ממוקד של צה"ל במהלך מבצע שומר החומות, ביתו הופצץ אך הוא ניצל.

במהלך הריאיון נחשפו סרטונים של גלעד שליט מהשבי, הקלטת אאודיו בעברית שלכאורה נשמע בה האזרח הישראלי המוחזק בעזה אברה מנגיסטו מדבר מהשבי ותיאורים של מעורבות מפקד חטיבת חמאס בעזה בסאם עיסא שחוסל על ידי שב"כ וצה"ל במבצע.

ההקלטה של מנגיסטו לא נתפסת כאמינה, ואמו כבר אמרה שלא מדובר בבנה. בנוסף, גורם ביטחון לא רשמי אמר כי נראה שההקלטה מפוברקת. מנגיסטו, הלוקה בנפשו, חצה את גדר המערכת לתוך רצועת עזה באזור חוף זיקים בספטמבר 2014, ומאז גורלו לא נודע.

גלעד שליט בתקופתו בשבי חמאס/סוכנויות הידיעות

לדברי אותם גורמים, בהקשר זה הזכיר לאחרונה סינוואר את המספר 1111 בעת נאום שנשא ובו אמר כי חמאס מוכן למשא ומתן מיידי אך לא ישיר. לפי הערכות מדובר במספר האסירים הביטחוניים שהוא דרש לשחרר מהכלא והעביר מסרים דומים באמצעות המתווכים ממצרים. לפי הערכות בישראל חמאס מתקשה לשכנע בצד הפלסטיני כי מדובר בעסקה ללא מחבלים רוצחים עם דם על הידיים.

אברה מנגיסטו. באדיבות המשפחה
מנגיסטו. בעזה מאז 2014/באדיבות המשפחה

התשובה הישראלית של הדרג המדיני בישראל היתה כ"קו אדום", כי אין כוונה לשחרר מחבלים רוצחים. כך למעשה מצא את עצמו סינוואר בין הפטיש לסדן מחפש מוצא כדי לקדם את המו"מ לשחרור השבויים והנעדרים הישראלים כדי לקדם את השיקום בעזה.

גלעד שליט אוכל במהלך תקופת השבי, 6 ביוני, 2021. צילום מסך, צילום מסך
גלעד שליט בתכנית באל ג'זירה/צילום מסך, צילום מסך

ההתבטאויות בעניין המו"מ לשחרור השבויים והנעדרים מגיעות ברקע ההחלטה על פתיחת מעבר ארז רק למקרים הומניטריים דחופים, ולא לאפשר העברת דלקים, נפט או סולר וגז כולל סחורות דרך מעבר כרם שלום עד שלא תהיה התקדמות בנושא.

מצרים ביצעה מספר פעולות בימים האחרונים שהביאו להרמת גבה בירושלים כמו פתיחת מעבר רפיח למעבר סחורות, כלים הנדסיים והולכי רגל. לפי הערכות גורמי צבא בכירים, הפעולות שביצעה מצרים כלפי הפלסטינים ברצועה כולל התיווך וביקור ראש המודיעין המצרי בעזה נועד לא רק להוביל את המשא ומתן, ולהרחיב את ההשפעה, אלא לדחוק את קטאר שמנסה באמצעות מאות מיליוני דולרים להרחיב את האחיזה שלה בעזה ובזירה הפלסטינית.

בווידאו: הקלטה של "שבוי ישראלי" שפרסם חמאס/שודר באל ג'זירה

גורמים בצה"ל מעריכים כי מצרים חוזרת לקדמה הבמה על חשבון קטאר ומדינות נוספות בעידוד הקשר המתחמם בין וושינגטון לקהיר שבא לידי ביטוי בביטול עסקת המטוסים עבור צבא מצרים עם רוסיה וכחלופה רכישת מטוסי הקרב הרב משימתיים מסוג רפאל. ההחלטה של נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי לבטל את העסקה עם רוסיה נתנה נקודות רבות בבית הלבן וכבר עכשיו מדברים על שיפור היחסים ביניהם אחרי שהיה שיח בשנים האחרונות על כוונות לקצץ בסיוע האמריקאי למצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully